Tuesday, October 19, 2010

kalau dah nama melayu...

itulah bait-bait yang aku boleh cakapkan pada tuan-tuan dan puan-puan..

fenomena dimana diri ini hidup di dalam organisasi melayu...

mungkin ramai manusia diluar sana bernama melayu...

percayalah jika kamu-kamu semua hidup dalam organisasi melayu aku ini cukup sudah memenatkan otak dan hati...

sifat melayu memang begitu rasanya aku...

cukup mendengki
cukup iri hati
cukup kita ini dipandang rendah
cukup kita ini di caci

diri yang hina ini tidak kisah jika dicaci kerna salah...

ubahlah wahai melayu-melayu...
manakan tidak anda tiada maju...
mundur...

terngiang-ngiang satu ikrar aku pegang dahulu kini akan datang...
maju mundur kaya miskin dan hina mulianya bangsa itu di tangan kami...

pada tangan siapakah?
tangan kami iaitu tangan melayu..
kita yang dilahirkan melayu...
pada nama dan pada zatnya...

kembali kepada organisasi melayu ini...
diri ini rasa kelebihan diberikan kepada organisasi yang bukan melayu...
maksudnya organisasi yang bercampur bangsanya...
hitam putih kuning langsat dan sebagainya..

bukan apa..
pabila melayu itu didalam zon selesa atau bahasa penjajah memanggil "comfort zone"
mereka-mereka ini akan tiada maju..atau tiada " self-improvement"

tetapi aku ini tidaklah mengatakan kesemua organisasi melayu sebegini rupa..
mungkin segelintir...
mugkin..

aku tegaskan disini..
mungkin...

melayu itu unik, mereka pandai...
melayu itu hebat, mereka bijak...
melayu itu aku, mereka melayu...

aku sayang melayu itu bangsa aku...


No comments: